3. o. Tanári kézikönyv 01. lecke


  1. Visszatekintés

 

Cél: Ráhangolódás az idei évre, a korábban tanultak játékos visszaidézésével. A Szentháromság nevében kezdjük az évet, a Szentlélek segítségét kérjük, mielőtt elindulunk közös utunkra Istennel.

 

 

 

Szükséges eszközök:

• imasarok kialakításához terítő, gyertya, szentkép vagy kereszt stb. (minden órára);

• bábok a mellékletből: 1. Apa, 2. Anya, 3. Veronika, 4. Berci, 5. Gyurka (minden órára);

• 4 db A4-es lap VÍZ, HEGY, VÁROS, TÁBOR felirattal;

• a létszámnak megfelelő kis lapok felirattal, csoportonként különböző színnel, az azonos színű kártyákon egy-egy történet szavai (ld. Visszatekintés);

• egy termés vagy szép falevél az imához

 

Ének: Dicsőség az Atyának…, Az Úristent magasztalom (Gyere velem Jézushoz! c.munkatankönyv, 117. és 120. oldal)

 

Érdeklődés felkeltése

Ismerkedős játék

Valószínűleg sokan ismerik már egymást, de lehet több új tanuló is a csoportban. Köszöntés után körbeülünk. A játékkal oldjuk a kezdeti gátlásokat, feszültséget.

Mindenki elmondja a keresztnevét, aztán kezdjük a játékot. Először a saját nevet kell mondani, utána egy tetszőleges másik gyerek nevét. Ő is a saját nevével kezd, s választ egy újabb gyereket. (Kata−Sanyi, Sanyi−Bori, Bori−Dani…)

Ha a gyerekek ismerik egymást, akkor mindenki választ egy hangszert vagy sportágat, de lehet bármi más dolog is, s ezekkel játsszuk a játékot (hegedű−harsona, harsona−zongora, illetve kézilabda−foci, foci−korcsolyázás…). Ugyanazt visszahívni nem lehet. Lehet babzsákot dobva is játszani.

 

A játék végén: Most már mindenki tudja a másik nevét, de itt vannak a barátaink is, ne feledkezzünk meg róluk se!

Elővesszük a bábokat, Veronikát, Bercit és Gyurkát. Bemutatjuk őket az új tanulóknak.

 

Nyári élmények

Bábjelenet

(A bábokhoz:) Szervusztok! Régen láttunk titeket. Hol jártatok nyáron?

Veronika: ​A Balatonon nyaraltunk egy baráti családnál. Nagyon sokat fürödtünk!

Berci: ​​Képzeljétek, megtanultam úszni! Már bemehettem apával a mélyvízbe is!

Veronika:​Augusztusban meglátogattuk a nagymamáékat. Rengetegetjátszottunk az unokatestvéreinkkel.

Gyurka:​Én pedig megtanultam biciklizni!

Berci:​​Elmentünk bobozni is!

 

Úgy látom Veronikáék jól töltötték a nyarat. És ti?

Biztos nektek is sok szép élményetek volt a nyáron! Úgy fogjuk felidézni, hogy a terem sarkaihoz feliratokat teszek ki. VÍZ: ide azok jöjjenek majd, akik a Balatonon, a Dunán, vagy más vízparton nyaraltak, vagy akár csak sokat strandoltak. HEGY: ide azok jöjjenek, akik a hegyekben nyaraltak, sokat kirándultak. VÁROS: Ide azok jöjjenek, akik idegen városokban jártak, esetleg más országban. TÁBOR: Ide azok jöjjenek, akik voltak valamilyen táborban. Lehet, hogy többfelé jártatok, de válasszatok most egy helyet! Miután elhelyezkedtek, egy-egy mondattal elmondják, merre jártak, volt-e valamilyen érdekes esemény a nyaralás során. Lehet második forduló: akik több helyre állhattak volna, most választhatnak másik sarkot.

 

Mi is megoszthatjuk egy szép nyári élményünket a gyerekekkel.

 

Isten, a mi mennyei Atyánk olyan csodálatosnak teremtette ezt a világot! Nyáron különösen van időnk észrevenni és élvezni ajándékait. Legyünk hálásak, és vegyük észre a sok szépet és jót! Dicsérjük és áldjuk az Ő nevét!

 

Hálaadás

Odamegyünk az előkészített imahelyünkhöz, meggyújtjuk a gyertyát. Közösen énekelünk.

Felolvasunk a munkatankönyvben található hálaadó zsoltár szövegéből, majd így folytatjuk:

Köszönetet mondok, Istenem, a szép nyárért! Köszönöm a sok élményt, a strandolást, a kirándulást, a pihenést! Köszönöm, hogy újra együtt lehetünk!

Körbeadjuk a termést vagy a szép falevelet. Akinek a kezében van, megköszönhet valamit. Ha nem akar, csak annyit mondjon, hogy „köszönöm”.

 

Visszatekintés az előző évekre

Az ismétlést a feladatok megoldásával is elvégezhetjük, de azokat házi feladatnak is feladhatjuk. Ha a csoport összeszokott, akkor inkább az alábbi a játékot javasoljuk.

Ötfős csoportokat alakítunk. Ha nem osztható öttel a létszám, akkor vegyünk el szükség szerint egy-egy lapot, az sem baj, ha nem egyforma létszámú minden csapat. Ahány csapat van, annyiféle színű papírt használunk. Azonos színű kis lapokra írjuk fel a kitalálandó történet egy-egy szavát.

Javaslatok a feliratokhoz:

korsó, násznép, esküvő, násznagy, bor (a kánai menyegző)

háztető, hordágy, béna, tömeg, gyógyulás (a béna meggyógyítása)

vámos, fügefa, alacsony, csaló, üdvösség (Zakeus története)

hal, kenyér, kosár, tömeg, jóllakott (kenyérszaporítás)

vadméz, Jordán, bemerítés, Szentlélek, teveszőr ruha (Keresztelő János a Jordánnál)

gyerekek, apostolok, megáld, mennyország, elküld (Jézus és a gyerekek)

pásztor, elkóborol, megkeresi, vállára veszi, bárány (az elveszett bárány)

 

Csukott szemmel mindenki húzzon egy lapot! Akik azonos színt húztak, keressék meg egymást, ők egy csoportot fognak alkotni. Az azonos színű lapocskákon egy-egy, már korábban tanult történet szavait olvashatjátok. Próbáljátok meg kitalálni, milyen eseményről van szó! A csoportok önállóan dolgozzanak!

 

Egyszerűbb változat: Amikor megbeszélték és kitalálták a történetet a gyerekek, sorban előremennek, felolvassák a szavakat, s valamelyikük elmondja a megoldást. (Egy példán keresztül mutassuk meg!)

 

Nehezebb változat: Előremennek, eljátsszák, elmutogatják némán, s a többieknek ki kell találni.

 

Kapcsolat az élettel

Ebben az évben tovább haladunk azon az úton, amelyen már korábban elindultunk. Mi a munkatankönyvünk címe? Olvassuk el! (…) Isten útján fogunk járni. Ez nem azt jelenti, hogy aki ebből a könyvből tanul, az elindul Sopronból Kőszegre vagy Szolnokról Kecskemétre, hanem azt, hogy életünk útját járva Istenre hagyatkozva cselekszünk. Ő mutatja nekünk a helyes utat, a helyes irányt. Induljunk el, sok érdekeset fogunk tapasztalni, tanulni!

 

Emlékeztek, hogy imáinkat mindig keresztvetéssel kezdjük és fejezzük be? Mit is mondunk közben? Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Ámen. Hogy is nevezzük egy szóval az Atyát, a Fiút és a Szentlelket? (…)

Ne csak az imáinkat, hanem az egész tanévet, minden napunkat, minden feladatunkat kezdjük a Szentháromság nevében! Emlékeztek, hogy hívjuk az évnyitó szentmisét, amikor a Szentlelket kérjük a tanévre? Segítségül oldjuk meg a feladatot! Miért hívjuk Őt a tanév elején?

Azért kérjük,

 

• hogy tudjunk szorgalmasan tanulni,

• hogy tudjunk odafigyelni Isten szavára,

• hogy legyen erőnk segíteni másoknak,

• hogy legyen bátorságunk bocsánatot kérni,

• hogy felismerjük a jót, s merjük választani!

 

Heti gyakorlat

Mint ahogy egy ruhát fölveszünk, amikor nekiindulunk egy napnak, úgy a keresztvetéssel beöltözünk a Szentháromság szeretetébe, hogy egész nap rajtunk legyen áldása.

Ezen a héten minden reggel vess keresztet és mondd: „Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevébenteljen a napom!”