I./9. Igent mondasz a nemedre?
Óra célja: Helyes viszonyulás kialakítása a nemi identitáshoz
Érdeklődés felkeltése
Milyen virág fejezi ki leginkább az egyéniségedet? Miért?
Játék
Mentálhigiénés gyakorlat
Képek
43. oldal: A nyitóképpel utalni szerettem volna arra, hogy a nemek között igenis van különbség, az egyforma cipő, farmer ellenére is rögtön kivehető módon.
44. oldal: A kép többféleképpen is értelmezhető, első körben én arra gondoltam, könnyen talajvesztetté válhat az, aki kapaszkodók és Isten útmutatói nélkül vág bele egy kapcsolatba: tájékozódási pontok nélküli egymás melletti zuhanássá válhat a legígéretesebb kapcsolat is.
46. oldal: Fiúk figyelmébe: az udvarlás, a kedvesség, egy csokor virág soha nem megy ki a divatból!
Téma feldolgozása / Magyarázat
Teológiai háttér
Az emberi nemiséggel bíró lény, és Isten akaratából ilyen. Isten, aki a saját képmására teremtette az embert férfinak és nőnek (vö. Ter 1,27skk), ebben az adottságban üzenetet is elrejtett. A teológia egyenesen nász-misztériumról beszél. Mit jelent ez? A mi létszintünkön a férfi és a nő közötti szerelem, annak beteljesülése tükrözi a legtökéletesebben Isten belső életét és valóját: magát a Szeretetet. A személyek teljes eggyé válása a szeretetben, az ebből fakadó életadás szó szerint a Szentháromság ikonjává teszi a férfi és a nő egységét.
A hit számára ezért a férfi és női mivolt nem pusztán biológiai vagy társadalmi adottság, de bizonyos értelemben „ős-karizma”, kegyelmi ajándék, amelyet arra kaptunk, hogy a lehető legszebben és leggazdagabban bontakoztassuk ki istenképűségünket. Az Egyház ezért érzékenyen és nagyfokú tisztelettel fordul a szexualitás felé, tudva, hogy abban valami egészen „isteni” rejlik. Ezért kiemelten fontos a saját nemiségünk, identitásunk elfogadása, annak tisztelete és a tisztaság megőrzése, ami nem pusztán testi, hanem még inkább lelki állapot: a szeretet önzetlenségének, másik felé fordulásának, nem birtokló és uralkodó megvalósításának az útja. Minden, ami ezt megsebzi, a szó legtágabb értelmében vett „paráznaság”, visszaélés a nemiséggel.
Beszéljük meg – szempontok
Ennek a leckének a könyvben nincs beszélgessünk része, de ezeket a kérdéseket javasoljuk!
– Az osztályaikban a baráti körükben mennyire menő trágárságokat beszélni? Kétértelmű vagy vulgáris poénokat mondani?
– Mennyire elégedettek a kinézetükkel, hova sorolnák magukat? (Csak olyan csoportokban ajánlott téma, ahol bizalom tapasztalható a csoporttagok között.)
– Hogyan tanulják meg, hogy milyen egy felnőtt férfi és egy nő? Kire néznek fel, kiket szeretnének követni? Milyen egy követendő férfi? Milyen egy követendő nő?
– A saját nemüknek milyen magatartásformái vannak, amiket nem kellene követni?
– Ha valakinek az érdeklődése eltér a neménél általános érdeklődési köröktől, ahhoz hogyan viszonyulnak?
– Van- e kiközösítés az osztályaikban, és ha igen, miért? Belegondoltak-e abba, milyen következményei lehetnek ennek?
– Mit szólnak a szexualitás terén általános, felsorolt tévhitekhez, hamis eszményekhez? Hogyan gondolkodnak ezekről?
Cél: Helyes viszonyulás kialakítása a nemi identitáshoz
Óravázlat
I.9. Igent mondasz a nemedre? | |
Heti 1. órában történő katekézishez | Heti 2 órában történő katekézishez |
|
1.óra:
1. A lecke címe, Szentírási idézet és imádság elolvasása (43. old.) 2. Bevezető VIRÁGOS feladat (43. old.) 3. MINDIG CSAK A SZEX és a HOGY NÉZEL KI? főszövegek megbeszélése (43.-44. old.) 4. Beszélgetés: Milyen egy mai fiú/ lány divatos öltözködése? 5. BIBLIAI ALAKOK feladat (45. old. margó) 6. A-HA élmény: Mit visz magával a mai alkalomból a diák? 2.óra: 1. Imádság (43. old.) és az előző óra ismétlése 2. Bevezető beszélgetés kísérése: Mitől férfi a férfi és nő a nő? Miről szól a szexualitásunk? 3. FIÚK ÉS LÁNYOK és a CSAPBÓL IS EZ FOLYIK főszövegek megbeszélése (44.-45. old.) 4. Beszélgetés: Milyen egy jó udvarlás? Párválasztás? + feladat (44. old. margó) 5. FOGALMAK átbeszélése (46. old) 6. ÖSSZEFOGLALÁS és ERÉNYGYAKORLAT (46. old.) 7. A-HA élmény: Mit tart fontosnak a mai óra témájából a diák? |
Kapcsolat az élettel
A-HA:Ha olyan felnőtt férfiak és nők vesznek körül, akik szeretnek férfiak/nők lenni, akkor mi is könnyebben megtalálhatjuk saját nemi identitásunkat.
Jó, ha megválogatom a barátaimat, a társaságot, ahová járok, továbbá ébren tartom és komolyan veszem az Istennel való kapcsolatomat,
Heti erénygyakorlat
Lásd könyv: 46. oldal.
Összefoglalás
Lásd könyv: 46.. oldal.
Feladatok megoldása
44. old.
Férj: erős, hűséges, védelmező, bátor…
Feleség: istenhívő, hűséges, kedves, kitartó…
45. old.
pozitív | negatív | |
Hűséges | Mózes | Hirtelen haragú (megölt egy egyiptomit) |
Tanult a hibáiból | Jónás | Makacs, gyáva |
Hűséges, okos | József (Ószöv.) | Titkolózó |
Bátor, megmentő | Eszter | Kockáztató |
Várta a Megváltót | Erzsébet | A Biblia szövege alapján nem ismerjük gyengeségét |
Istenszerető, imádságos | Mária | — (nem volt bűne) |
Javaslat: Beszélgessünk a fiatalokkal arról, hogy a negatívnak tűnő tulajdonságok milyen szituációban válhat hasznossá az egyén és a társadalom számára?
+ Feladat
A fiúk gyűjtsék össze, hogy milyen tulajdonsággal rendelkezzen egy lány, amely szerintük fontos ahhoz, hogy jó feleség és anya lehessen.
A lányok pedig azokat a férfiúi viselkedési formákat, amelyek a jó férj és apa nélkülözhetetlen jellemzői!
Ismertessék és indokolják álláspontjaikat!