ELSŐ FEJEZET: TARTÓPILLÉREK
CÍM: I./8. Véded az életedet?
CÉL: Rávezetni a fiatalokat arra, hogy hogyan hozza ki tudatosan a legtöbbet az életéből
TEOLÓGIAI HÁTTÉR:
Életünk Isten ajándéka, s mint ilyen, tiszteletet és védelmet érdemel – amint az előző leckében láttuk. Ennek viszont sajátos területe az a kérdés, hogy mi hogyan viszonyulunk a saját életünkhöz? Tiszteljük és védjük-e a saját testünket és lelkünket?
A zsidó és a keresztény vallás nem állított fel olyan tilalomfákat, amelyekkel olykor más vallások esetében találkozunk (pl. alkoholtilalom), s nagy teret engedett a testi és lelki örömöknek, azokban Isten áldását látva meg (pl. a szívet vidámító bor, az ének vagy a tánc ünnepi közössége). Egy nagy határ azonban van, amit nem lehet átlépni: a szabadság sérelme. A szenvedélyek hajlamosak kiiktatni a tudatos döntést, s ezáltal korlátozzák a szabadságot is. Amennyiben pedig betegséggé válnak, már függőségről beszélünk (pl. alkohol, drog, dohányzás). Ezekben az esetekben meg is szűnik az ember szabadsága: ha nem jut hozzá ahhoz, amire szüksége van, elvonási tünetei jelentkeznek, amelyekbe bele is halhat. Ily módon az elhatalmasodó szenvedély rombolja az emberi mivoltunkat. Ez lelkiekben is igaz, így beszél a Biblia olyanokról, akiket a hatalom, a vagyon vagy a becsvágy „részegített meg”. Az embernek kötelessége ezen a téren is védenie a saját életét.
KÉPEK MAGYARÁZATA:
39. oldal: Függőségeket okozó szenvedélyek. A pirulákon (gyógyszer, drog) ismert közösségi média ikonok (Facebook, Instagram), lejátszó gomb (play) — ezek arra utalnak, hogy az internet, számítógépes játékok, közösségi oldalak használata is függőséget okozhat, megfelelő belső kontroll és mértékletesség hiányában.
40. oldal: Védd magad! Az iskolai erőszak ellen sokszor az elzárkózás és teljes visszavonulás sem segít: a segítségkérés fontosságára hívjuk fel a gyerekek figyelmét a képpel kapcsolatban.
42. oldal: A képek az aktív szabadidős programokhoz, sporthoz próbálnak kedvet csinálni. Lehet beszélgetést kezdeményezni, ki mit sportol, mihez lenne kedve, mi az, amihez lenne kedve, de nincs hozzá adottsága v. lehetősége, stb. Itt még felhívjuk arra is a figyelmet, hogy a sport nem lehet pénzkérdés: futni, kirándulni, bringázni, focizni stb. jóval pénztárcakímélőbb, mint pl. lovagolni, teniszezni stb.
ÓRAVÁZLAT: | |
Heti 1. órában történő katekézishez | Heti 2 órában történő katekézishez |
| 1.óra: 1. A lecke címe, Szentírási rész, imádság felolvasása (38. old.) 2. Bevezető LABDÁS feladat (38. old.) 3. CSAK OKOSAN és a VÉDD MAGAD! főszövegek megbeszélése (38.-40. old.) 4. MITŐL-HOGYAN feladat (39.old. margó) 5. BIBLIAI SZÁMOK feladat kísérése, most melyiket hívná fel? (40. old) 6. A-HA élmény: Mit szeretne elsajátítani a mai óra témájához kapcsolódóan? 2.óra: 1. Imádság (38. old.) és az előző óra ismétlése 2. Bevezető feladat: ÉP TESTBEN ÉP LÉLEK… kérdésről mi jut eszedbe? Szerinted igaz, vagy hamis? (41.old. margó fent) 3. TESTED ÉS SZOKÁSAID főszöveg megbeszélése (41. old) 4. A KÉPEK közül melyik motivál legjobban, miért? (42. old margó) 5. FOGALMAK áttekintése (42. old.) 6. ÖSSZEFOGLALÁS és ERÉNYGYAKORLAT 7. A-HA élmény: Mi ragadta meg legjobban a diákot a mai óra témájából? |
BESZÉLJÜK MEG — SZEMPONTOK:
– Az önpusztításnak milyen „lágy”, enyhe formáit ismerik? (Amikor magam érdekei ellen, önmagam kárára cselekszem.)
– Mi az oka, hogy sokan nem látják, nem értik életük értelmét? Mikor látják értelmét a józan önkorlátozásnak, szabálykövetésnek? Mikor akarja minden áron az összes kötelékét lerázni magáról?
– Van kihez fordulniuk, ha valaki bántalmazza őket? Van olyan dolog, amiről nem mernének beszélni senkivel? Van olyan ember körülöttük, akivel minden gondjukat megosztanák?
– Vannak-e taktikáik, hogy kitérjenek a felesleges ütközések elől?
– Önérzetük elégséges, vagy nincs, esetleg túlzott? Mitől függ, melyik?
– Mitől jó a sportolás, gyűjtsék össze! Beszélgessenek arról, hogy a különböző adottságok ellenére ki milyen mozgásformát találhat magának. Tudják egymást motiválni ebben?
– Jó és rossz étkezés szokásaik. Igénytelenség, túlzások, érdektelenség… Tudják-e milyen élelmi anyagokra van szüksége a testünknek? Mi segít abban, hogy az adottságaik figyelembevételével tudatosan alakítsák étkezési kultúrájukat?
FELADATOK MEGOLDÁSA:
39. old.
félelem – barátok, tudás
fizikai bántás – támasz, segítségkérés
kiközösítés – barátságok kialakítása
JAVASLAT: biztassuk a diákokat, hogy minél hosszabb listát állítsanak össze — ezzel is segítve azokat a kamaszokat, akik nem találnak megoldást a problémáikra.